Természetesen a GTA3 már sokaknak régi ismerős, de azt hiszem ebben az esetben nem beszélhetünk a például Lucasartsék házatáján ismert rókabőr lehúzásról. Igaz ugyan, hogy maga az engine, a lényeg maradt, de az újdonságok és javítások miatt szinte egy teljesen új terméket kapunk a kezünkbe.
A történet
A helyszín Florida, egy fiktív Miami, 1986-ban. Főhősünk Tommy Vercetti, miután 15 éves börtönbüntetését letöltötte, a Forelli család utasítására Vice City-be érkezik, hogy új üzleteket szerezzen. Első komoly feladat, hogy felhajtson egy nagyobb adag kokaint. Az üzlet természetesen kudarcba fullad. Se pénz, se kokain. Tommy megpróbálja kideríteni, hogy ki felelős ezért a fiaskóért. Persze ezt minél gyorsabban kell megtennie, mielőtt Liberty City-ből megérkeznek a csúnya gengszterek, hogy eltakarítsák a mocskot.
Először párszáz dollárokért piszkos kis ügyeket vállal el. Taxisofőrködik, pizzát hord ki, majd megismerkedik a város rosszarcú bűnözőivel és egyre jobban belekeveredik a dolgokba. Liberty City-hez hasonlóan itt is szép lassan a helyi maffiabandák kereszttüzében találja magát. A feladatok egyre veszélyesebbek, s nem egyszer okoz barátunk nagyobb galibákat, bandaháborúkat megmozdulásaival. Egyszer a haitik, egyszer a kubaiak, illetve mikor kinek az oldalán bukkan fel Tommy, nem számít semmi, csak hogy a pénzt megkapja érte.
Kalandjai során a korábbiakkal ellentétben nem csak ellenségei, hanem barátai is akadnak, mint például az afro-amerikai Lance Vence, akinek az életét többször is megmenti, és néha közösen indulnak vadászatra.
A sikeres akciók után Tommy egyre jobb anyagi körülmények között leledzik, megteheti, hogy a hotelszoba után kisebb apartmanokat, majd egész lakosztályokat vásárol magának a város különböző pontjain. A piti bűnözőből szép lassan maffiavezér lesz, aki attól függetlenül, hogy a kezében van a fél város, még mindig szereti saját maga elvégezni a fontosabb munkákat.
A karakterek
Már bemutattam főhősünket Tommy-t, aki ezúttal megmutatja arcát is, illetve egész sokat beszél. A küldetések közötti kisfilmekben aktív részese a jeleneteknek, játék közben reagál dolgokra egy-egy kurta beszólással, szóval teljesen újjászületett. A játék nagy változásai közé tartozik hogy menet közben át is lehet öltözni, sőt a küldetések többször meg is kívánják ezt. Az utcai hawaii inges verzió mellett vehetünk öltönyt vagy golfruhát, akár dokkmunkásnak vagy kolumbiai bandatagnak is álcázhatjuk magunkat. Az utóbbi egyébként nem kicsit Rambo utóérzet a feszülős fehér pólóval és a piros fejpánttal.
Igen tetszetős effekt, hogy a ruha nagyjából külön van a karaktertől, ha motorra ülünk, akkor lobog a szélben - valóban ruha érzetét kelti és nem egy gyenge textúráét. Azon kívül, hogy mindenkinek össze vannak nőve az ujjai, nem találtam hibát a karakterekben. Gyönyörű megoldások, élethű mozgás, találó hangok. Ráadásul a 80-as évek illetve a Miami hangulat is visszajön, pasztellszínű ruhák, akkori divat szerinti frizurák.
A sima járókelők is jól el lettek találva. A floridai fíling, amint említettem, megvan, a város fele félmeztelenül kavar, a lányok kétrészes fürdőruhákban, vannak dagadt néger nők, bevásárlásból haza igyekvő nénik és járókeretes öregasszonyok is. A legviccesebb persze a görkoris Sindy, akiket az embernek gyakran van kedve véletlenül elütni (az Ocean View Hotel előtt mindig találunk néhányat belőlük).
A küldetések
Ahogy a történetből is kiderül különböző komplexitású feladatok várnak ránk. A sima GTA3-ból megismert küldetéstípusok nagy részével itt is találkozhatunk, viszont vannak egész új ötletes, izgalmas és sokszor vicces jelenetek is. Kezdetben egy kis tutorial jelleget ölt a dolog, megtanulhatjuk a legfontosabb dolgokat a játékról, illetve megismerkedünk a Vice City újdonságaival. A missziók általában nem túl hosszúak, legalábbis nem annyira, hogy valaki öngyilkos legyen, ha a végén elrontja és újra kell kezdeni. Természetesen érdemes menteni minden akció után.
A későbbiekben egyre nehezednek a feladatok, és nem kevés logika, ötletesség szükségeltetik némelyik megoldásához. Nem feltétlenül érvényes mindenhol a fejjel a falnak hozzáállás, nem mindig jó, ha mindenkit megpróbálunk lelőni, sokszor nem mindegy, hogy egy masszív terepjáróval, egy sportkocsival, egy Cross-motorral vagy esetleg egy helikopterrel vágunk neki a feladatnak.
A történet maga már eleve elegendő lenne egy tartalmas játékhoz, de mellette számtalan más feladat vár ránk, amivel színessé tehetjük mindennapjainkat Vice City-ben. Bár valójában lineáris felépítésű történetről van szó, mivel különböző helyeken vehetjük fel küldetéseinket, a játékos úgy érezheti, hogy szabadon dönt arról, hogy éppen mit csinál. A játék második részében miután már miénk a fél város, egy kicsit felszakad ez az egysíkúság, és már mi magunk dönthetjük el hova megyünk. A bejárható terep az előző részhez képest jóval nagyobb, sokkal több épület belső térrel is rendelkezik, így szinte megunhatatlanná válik a város.
Megmaradtak a Playstationösök közt csak R3 (PC-n mondhatni Caps Lock) küldetések is. Továbbra is bizonyíthatunk taxisofőrként, mentősként, tűzoltóként vagy bűnüldöző rendőrként, illetve a pizzafutári tehetségünket is megcsillogtathatjuk. Ezeknél a küldetéseknél a taxizást kivéve a 12. szintet elérve valamilyen bónusz tulajdonsággal leszünk gazdagabbak A tűzoltásért cserébe hősünk immúnis lesz a tűzre, az életmentés kifáradhatatlan futóvá teszi Tommy-t, a rendőrségi bűnüldözés 150-re emeli a maximum pajzsot, a taxizás pedig inkább poénos bónuszt ad, 100 elvégzett fuvar után minden taxi képes lesz ugrani egy nagyot, illetve az újdonság, a robogós pizza kihordás eredménye 100 helyett 150-es maximum életerő.
Ezeket a feladatokat érdemes a játék elején elvégezni három dolog miatt is. Egyrészt eleinte még nem fognak ránk lőni minden második utcasarkon, másrészt a taxizás és a pizzakihordás segítségével könnyedén megismerkedünk a várossal. Végül pedig nem jönnek rosszul az így megszerzett bónuszok sem. Talán az egyetlen kivétel a mentőzés, amit általában mindenki utálni szokott, mivel a végére iszonyat nehéz behordani a sérülteket időre, a mentőkocsi nagyon könnyen borul, ráadásul nem lehet átszállni másikba, és javítani sem lehet. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy milyen, mikor az ember 85. alkalommal vág bele, és a 11. szintnél véletlenül elgázol egy rendőrt, ami miatt egyből kapunk a hátsónkba pár tucat agresszív rendőrautót.
A felsoroltakon kívül a 100%-os eredmény eléréséhez meg kell találnunk a száz elrejtett csomagot, amik most fehér dobozok helyett zöld kisszobrok, teljesítenünk kell a merész ugratásokat, ahova immár bekerültek csak motorral teljesíthetők is. Persze nem szabad elfeledkezni a Rampage küldetésekről sem, ahol bandatagokat vagy járműveket kell megadott időn belül lemészárolnunk a legkülönfélébb módszerekkel, mint gázolás, távcsöves puska, Molotov-koktél, gépágyú, vagy éppen egy lángszóró segítségével.
A járművek
Gondolom szinte senkinek nem mondok újat azzal, hogy ezúttal az autók és motorcsónakok mellé bekerültek a második részig megszokott motorok és helikopterek is, de ezeket kipróbálva kissé úgy érezhetjük, mintha a pénzünkért egy kis Need for Speed, egy kis Motoracer és egy csöppnyi helikopter szimulátort is kaptunk volna. A játék fizikája komoly kozmetikázáson ment keresztül, hogy az új járművek bekerülhessenek.
Autók: Nagyrészt ismerős járgányok köszönnek vissza a Vice City-ben is, mint a nagy kedvencek közül a Banshee, Stringer, vagy Cheetah, de találunk pár egészen új modellt is az összesen 60 darab között. Az autók itt már egyértelműen hasonlítanak valamely neves márkára, így találhatunk Lamborghinit, Ferrarit, Chevrolett Corvette-et vagy Porsche 911-et is. A vezetés sokkal könnyebbé vált, billentyűzettel is egészen elviselhető egy-egy kanyar bevétele. A törés is újra lett kreálva, ha nekiállunk, akkor a kerekek kilyukasztásától, az ablakok bezúzásán át, egészen az ajtók eltávolításáig akár rommá is verhetünk minden egyes járművet. Ha menet közben megsérül a motorháztető, akkor egy ideig lebeg előttünk, majd leszakad és elrepül a szélben, tehát láthatóan igényesebb kidolgozottságú lett minden.
Motorok: Sokak kedvence lesz szerintem ez a rész, hisz nem rossz móka kétkerekűekkel száguldozni. Külön extra, hogy fel lehet állni a motoron, illetve egykerekezésre és a Mission Impossible II-ben Tom Cruise kollégától ellesett első keréken haladásra is vállalkozhatnak az ügyesebbek.
A játékban konkrétan négy különböző fajta motorral találkozhatunk. A legkisebb a robogó, amit a játék kezdetekor a sikátorban egyből meg is találunk. Ez egy jól manőverező, habár nem túl gyors masina, könnyű vele fejre állni, de a nagy forgalomban ezzel lehet legjobban haladni. Pizza futár változata valamivel gyorsabb, ezeket minden pizzéria hátsóudvaránmegtalálhatunk.
A Cross-motor már nagyobb sebességre képes, és borulni is nehéz vele, de nem feltétlenül a városi közlekedésre termett. Jól használható viszont pláza szerű épületekben, ahova autóval nem férünk már be, de a mozgólépcső már sok a robogónak. Illetve eredeti funkcióját is betöltheti, hisz Vice City-ben két cross motor pályát is találhatunk. Egyiket északkeleten a tengerpart felett, a másikat pedig a Downtowntól északra.
Van egy gyorsulási gépünk is, a PJB-600 nevet viselő speeder, ami természetesen a sebességre van kihegyezve, az éles kanyarokat nem igazán szereti, viszont a szigetet átszelő főutakon egyértelműen ő a győztes. A szabadság szerelmesei sem maradnak üres kézzel, két fajta Harley Davidsonnal is találkozhatunk az utakon. Kényelmes és egyben elegáns eszköz is a városban cirkálásra. Utunk során egy rocker motoros bandával is összefutunk majd, akik előtt bizonyítani kell először motoros tudásunkat, majd az ősmetál pusztító mentalitásunkat is. Ezért cserébe a bandába fogadnak és segítenek egy keveset nekünk.
Hajók: Itt nem sorolnám fel külön a típusokat, de az arzenálban megtalálható a rendőrhajótól, a kis gumicsónakig minden. Ami nagy hiba, és nem lett kijavítva itt sem, hogy a csónakokból való kiszállás még mindig életveszélyes, inkább én is csak egy lankás partszakaszra kifutva kísérltem csak meg, hisz a mindent túlélő Tommy sajnos úszni azt nem tud.
Helikopterek: Végre a repülés szerelmeseinek sem kell beérnie egy félszeg Dodo-val. Elsőre kissé nehézkes, de hamar megtanulható irányítású helikoptereinkkel a távoli városrészek között gyors és egyszerű módon közlekedhetünk. Arra kell csak vigyázni, hogy a rotorok sose érjenek falakhoz, mert az hamar csúnya halált okozhat. Az amerikai filmekből mindenki ismerheti azokat a formákat, amelyek itt is megtalálhatóak, itt is van rendőrhelikopter, Tv közvetítő, illetve egy-egy felfegyverzett madárka is. A legkomolyabb, a Commanchot idéző Hunter, amit a játék vége felé magunk is kipróbálhatunk, de addig érdemes óvakodni tőle.
Értékelés:
Grafika: 21/25
Zene: 25/25
Hangulat: 25/25
Játékélmény: 25/25
Értékelés: 95 %