Age of Empires 3.
Ádám 2005.12.10. 11:49
A nagy rohanásban végre időt szakítottunk erre a gyöngyszemre is. A Microsoft üdvöskéjének legutolsó darabja öt évvel ezelőtt jelent meg (The Conquerors kiegészítő), így a mostani trendekkel szemben bőven sokat kellett várnunk az új epizódig. Azonban megérte, mégha nem is fogja annyira szétszedni a házat, mint a hatéves tesó.
Age of Empires III
Két dolog történhet meg, ha elkészül egy time-before-time klasszikus legújabb epizódja: vagy annyira színvonalon alulira sikerül, hogy kétségbe vonja az előző részek által elért hírnevet, vagy pedig tovább öregbíti azt.
Ha valamiből elkelt tizenhatmillió példány, akkor nyilvánvalóan népszerű brandről van szó és valóban: a Microsoft egyik legjobban jövedelmező szériája az Age of Empires. A harmadik rész már réges-régen ordított az eljövetelért, tehát nem kellett meglepődni azon, hogy előbb, vagy inkább utóbb, de végül megszületett a valós idejű stratégiák élvonalába tartozó családnak az új tagja. Nagy elvárásokkal ültem le vele játszani? Jóhogy.
Kellően rég jelent meg az utolsó AoE-termék ahhoz, hogy az Ensemble Studios kitaláljon valami jót, mégha időközben tettek egy kis kitérőt az Age of Mythology-kkal. Miután azonban kiderült, hogy azokból nem lehet eladni tizenhatmilliót, gyorsan visszatértek a birodalmak korához és összeeszkábálták az Age of Discovery című, a sorozatot trilógiává avanzsáló műremeket.
A végeredmény egy korral haladó szoftver lett, melyben a kampányok csak annyira hosszúak, hogy az egészet megcsináljuk két nap alatt, ami után nem marad más hátra, mint a random csaták és a multiplayer. A történet kellemesen formálja egésszé a játékot, a küldetések többnyire értelemszerűek és hála a mellékküldetéseknek, no meg a tapasztalati pontok bevezetésének, az Age of Discovery-ben már tényleg van értelme pepecselni. Egy nagy baj azonban mégis van: az Age of Kings-ben nem kellett pepecselni, de valahogy folyton eltelt öt-hat óra egy-egy masszívabb misszió teljesítése során. Most ennyi idő a három kampány bármelyikének a teljesítéséhez elég, sőt.
No de nem kell ezen a végtelenségig szörnyülködni (főleg, hogy ez a program egyetlen baja), a készítők meg amúgy is ellensúlyozzák ezt a szigorúan minimalista mentalitásban beépített újdonságaikkal. Mikor április hajnalára összegyűlt annyi anyag, hogy a sok semmitmondó előzetessel szemben végre érdemben is lehetett foglalkozni a programmal, körülbelül ki is tárgyaltuk ezeket, így tulajdonképpen nagy meglepetések nem érhettek senkit. Ugyebár az újvilágot hódítjuk meg, a szokásos felállásban építjük ki gyöngyöző birodalmunkat a természeti értékeit tekintve kiaknázatlan vidékeken, miközben az otthoniak révén folyamatosan pumpolhatjuk is a bátor konkvisztádorokat. Ez jelenthet nyersanyagban, vagy pénzben kifejezett juttatásokat, katonákat és egyéb speckó dolgokat.
Fontos része az Age of Empires 3-nak a tapasztalati pontokon alapuló játékmenete, ugyanis minél többet szerzünk, annál nagyobbakat fejlődhetünk és így egyre több, masszív utánpótlást küldhetünk a tengerentúlra. XP-t pedig hogy máshogy lehetne szerezni, mint a mellékküldetések teljesítésével, illetve az objektumok megsemmisítésével, ezért célszerű minden szerencsétlen kiskirály birodalmát a földdel egyenlővé tenni, ha már egyszer átgázoltunk rajtuk. Minden más maradt úgy-ahogy változatlan, egyedül a figurák módosultak az új kor szeszélyének köszönhetően, így már nem barbár harcosokkal és vikingekkel apríthatjuk a gonoszokat, hanem szépen felöltöztetett muskétásokkal, ágyúsokkal és egyéb, főleg lőport, vagy nagy ritkán kardot kedvelő manusszal.
A belbecs tehát rendben van, mégha nem is akarjuk ezt elsőre belátni, mert a nagy megszokás után furcsa egy új köntösbe öltöztetett Age of Empires-szel játszani. Nem kell félteni viszont a remek grafikát sem, bár az kétségtelen tény, hogy egy táposabb masina kell az olyan látvány 25 fps feletti futtatásához, mint amilyet a télvégi promóhadjárat során csodálhattunk a képeken. Szerencsére azoknak sem kell szomorkodni, akiknek ez nem adatik meg, a grafika még lebutítva is egész szép, habár azt el kell ismerni, hogy a második rész a maga idejében szebb volt, és talán egy kicsit arányosabban is jelenítette meg az egységeket és az épületeket.
Szóval az AoE 3 jött, látott és győzött. Nem üt akkorát, mint a hat évvel ezelőtt született bátyja, de alighanem arra a performanszra már a további epizódok sem lesznek képesek. Kit is érdekel ez? A negyedik részig biztos kihúzzuk ezzel, ha meg valamilyen oknál fogva mégsem, akkor bőven van lehetőségünk a régebbi darabokból, esetleg másból válogatni.
Értékelés:
Grafika: 88% Hangok: 81% Játékmenet: 87% Hangulat: 84%
Végeredmény: 85%
(Származik:www.hcgamer.hu)
|